Projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” visar fördelarna med digitalisering i skolan

I Karlstad har man under två års tid deltagit i projektet ”Det digitala lärandets möjligheter” med en högstadieklass och man har där fått mycket goda resultat. Alla elever har gynnats, men det är särskilt två grupper som fått bättre förutsättningar i klassrummet berättar rektorn Amelie Wahlström i en artikel i tidningen Voister:

”Vi ser att pojkarna blivit mycket mer produktiva i klassrummet när de inte längre behöver skriva för hand. Jag tror att för den här generationen är det en mental och motorisk ansträngning att skriva för hand på ett sätt som är främmande för oss, och som drar ner tempot på arbetet i klassrummet. Nu producerar pojkarna på ett helt annat sätt och lämnar in arbete som kan betygsättas.

Elever med dyslexi har också fått helt nya möjligheter när plattan ger ständig tillgång till film, läxuppgifter och grupparbeten för arbete i eget tempo.”

Vi som arbetar med inStudy är inte förvånade. Vi har länge varit övertygade om fördelarna med det digitala lärandet, något som nu också visas i den ena studien efter den andra. Eleverna går i grundskolan idag, men snart kommer de att gå i högskolan och då kommer de att förvänta sig en minst lika bra digital studiemiljö som den de hade i grundskolan.

 

Vill du läsa hela artikeln om projektet så finns den här:
Karlstads elever jobbar bättre utan pennor

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/a/2/instudy.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 388

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *